Benefietconcert Leuven (verslag)


Succesvol benefietconcert van Toeterdonk in aula Pieter De Somer (KU Leuven)

Voor een gevarieerd publiek van bijna 500 kinderen, ouders, grootouders en andere muziekliefhebbers, bracht het fanfareorkest op zondag 13 oktober 2019 zijn langverwachte benefietconcert “Help! De taart staat in brand”.

Het was een hele uitdaging om op verplaatsing, in een ruime en mooie academische locatie deze bijzonder geapprecieerde voorstelling te brengen. 

Aula Pieter De Somer

Eerder werd de originele productie van Simon Van Hoecke op 5 mei in première uitgevoerd in Haacht en was Toeterdonk op 6 juli in Gent met deze voorstelling te gast op het slotfestival “Wake the dragon” van het 51e internationaal hoornsymposium.

Voor deze benefiet werd ervoor gekozen om de opbrengst exclusief te doneren aan het stamcelinstituut van de KU Leuven met de medewerking van Eye Hope Foundation.

Aanleiding daartoe, en eigenlijk ook mede inspiratiebron voor dit muzikaal sprookje, waren het contact en de zeer behartenswaardige levensverhalen van Viktor en Bertha, 2 Vlaamse kinderen die worden geconfronteerd met de zeldzame ziekte van Wolfram. Dit is een zeldzame, genetische ziekte met neurologische stoornissen die progressief vitale functies en zintuigen aantast.   In het kader daarvan steunt de Eye Hope Foundation zeer specifiek het genetisch onderzoek in het Leuvense stamcelinstituut o.l.v. Prof. Dr. C. Verfaillie.

Prof. Dr. Catherine Verfaillie (photo: KU Leuven)

In het publiek een meerderheid van jonge kinderen die vanuit diverse hoeken waren opgedaagd, sommige ervan op uitnodiging: kinderen uit Leuvense scholen, minderjarige asielzoekers uit een opvangcentrum van Fedasil, kinderen uit het medisch pedagogisch centrum Ter Bank. Allen werden hartelijk verwelkomd door Catherine Verfaillie, meter van het project.

Voor dit werk schreef Ann Van Dessel het wondermooie sprookje dat ze ook zelf vertelt in de voorstelling. Het is het verhaal van draakje Driess en Bertha Bever en hun bijzondere vriendschap, die ertoe leidt dat ze tot beider verrassing ontdekken dat beperkingen eigenlijk kunnen omgebogen worden tot talenten, en … tot liefde voor fanfaremuziek.

Op meesterlijke wijze brengt componist-dirigent Simon de personages en hun entourage muzikaal tot leven: Charles Le Chat loopt op fluwelen pootjes, Blaaskaak de Kikker blaast zichzelf net niet op en Hreta de Hans gakt vinnig langs de vaart. Driess de Draak en Bertha Bever walsen poot aan poot een vurige toekomst tegemoet.

De tekeningen, eerder prachtige schilderijtjes, van kunstenares Gonda Cleynhens, brengen, met projectie op het reuzenscherm, de visuele voorstelling van het spannende verhaal, met goede afloop en een uitbundig verjaardagsfeest!

Driess, de vuurspuwende draak staat zelf nog voor een moeilijke keuze uit de blaasinstrumenten: de bugels klinken zo harmonisch mooi in groep, en ook solo. Maar het mondstuk is zo klein. En dan die trompetten, zelfde en nog groter probleem met het mondstuk, maar horen die niet eerder bij de blijde intrede van een echte koning met prinsessen? Blinkende saxofoons in allerlei formaten, wel cool, maar doen toch wat te veel denken aan Hreta de Hans en haar familie? De hoorns en de trombones, de bassen, het slagwerk en de buisklokken, ze passeren alle de revue. Driess heeft ogen en oren tekort maar raakt pas echt overtuigd na het horen van een virtuoze euphoniumsolo: met de keuze voor een bijzondere Tefal-Tenor-Tuba kiest hij uiteindelijk voor een vuurvast muziekinstrument waarmee hij nog vele jaren enthousiast zijn bijdrage tot de fanfaremuziek kan leveren.

Op de receptie achteraf zijn de reacties overweldigend positief en uitbundig. Vele aanwezigen kenden Toeterdonk nog niet en wisten niet dat een fanfareorkest zo’n muzikaal sprookje op hoog artistiek niveau kon brengen. Kinderen voelen zich aangesproken door de reusachtige vriendelijke draak en haar ontmoeting met enkele bijzondere dieren.

De workshop met het inkleuren van copie’s van de geprojecteerde tekeningen kent veel belangstelling en er is ook een verkoopstand met posters uit het verhaal.

Het is de vraag van velen, tevens suggestie en wens, om met dit kunstproject door te gaan en er, zo mogelijk, een multimediale uitgave van te maken. Want dit is kunst op maat van kinderen en jonge gezinnen die de liefde voor muziek en muziekinstrumenten willen koesteren.

En wat heeft de benefiet dan opgebracht hoor ik u al luidop vragen?

Met trots mogen wij melden dat de voorstelling €2.500 in het laatje bracht voor het Stamcelinstituut.

Uw dolenthousiaste verslaggever ter plaatse,
TW (Classic)

Met de bereidwillige steun van: